close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ניקיון לפסח- סיכום קצר ומהיר

מכון כושרותא ניסן, תשעג12/03/2013

מכון כושרות עורך עבורנו סיכום קצר, מהיר ואיכותי של ההקפדות הדרושות לפסח (ואלו שאינן דרושות). חשוב

תגיות:

בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים (ילקוט שמעוני, תהלים פרק ס"ח, סימן תשצ"ה)

מקובל לומר שאבק זה לא חמץ ואשה אינה קורבן פסח. אלא שפעמים סבורה בעלת הבית שיש אבק שהוא חמץ ובשל כך היא עושה את עצמה (ואולי גם את בעלה וילדיה) כקרבן פסח.

דברים רבים מיותרים נעשים

לקראת החג ובתוך ימי החג, חלקם הגדול בשל ספקות וחוסר בהירות כיצד יש לנהוג בנושאים שונים. מקובלנו מרבותינו ש"אין שמחה כהתרת הספקות", ועל כן יובאו להלן מספר נושאים, שנסיון העבר מלמד שאלו שאלות החוזרות על עצמן שוב ושוב.

טבילת כלים
אם קונים כלים חדשים לקראת פסח, יש לזכור שכל כלי המתכת והזכוכית טוענים טבילה. לפני הטבילה יש להסיר את מדבקות היצרן והמחיר, כדי שלא יהוו חציצה בין הכלי לבין מי המקווה. כמעט כל הכלים הנמכרים בארץ הם תוצרת גוים או מחו"ל ולכן יש לברך על הטבילה, אלא אם ברור שהכלי יוצר על ידי יהודי.

כשרות לפסח
דוגמאות למוצרים שאינם זקוקים לכשרות מיוחדת לפסח:

כלים חד פעמיים וסכו"ם העשויים מפלסטיק * נייר כסף וכלים חד פעמיים העשויים מאלומיניום (מוצרי אלומיניום צריכים הכשר לכל השנה, אך אין צורך בכשרות מיוחדת לפסח) * שקיות אוכל ואחסון מפלסטיק * ניילון נצמד * מפות ניילון לשולחן * מפיות נייר תוצרת הארץ * כל חומרי הניקוי החריפים (פרט לסבון כלים, שיש צורך בהכשר לפסח) * נייר אפיה * מנג'טים * סקוצ'ים * ברזליות

נייר סופג המשמש לעבודה עם מזון צריך הכשר (אם אינו מתוצרת הארץ).

בין המאכלים שאינם צריכים הכשר מיוחד לפסח, אפשר להזכיר את הביצים, הירקות והפירות הטריים (שלא עברו עיבוד תעשייתי), ראשי שום מיובשים.

קוסמטיקה ומוצרי טיפוח לגוף
בין הפוסקים קיימת מחלוקת גדולה האם מוצרים אלו זקוקים לכשרות לפסח או לא. מוצרים הבאים במגע עם הידיים (קרם ידיים) או הפה (שפתון), נכון וראוי להקפיד שיהיו עם כשרות לפסח.

חיות מחמד
סוגי אוכל רבים של כלבים, חתולים ודגים מכילים חמץ גמור! אמנם חיות מחמד אינן חייבות במצוות ומותר להן לאכול חמץ, אך התורה אסרה גם על עצם החזקת מוצרי חמץ בבעלות יהודי, וגם על הנאה מחמץ (בעלי החיה נהנים שהחיות אוכלות מהחמץ שלהם). לכן, אסור להאכיל בעלי חיים בחמץ וצריך לשרוף מוצרים אלו או למוכרם לגוי. כדאי להתארגן מראש לפני החג ולמצוא חנויות המשווקות אוכל לבעלי חיים כשר לפסח. (מצה אינה מתאימה לדגים, ועלולה לגרום להם נזק ממשי).

מזון לתינוקות (מטרנות, דייסות וכדומה)
בזמן כתיבת שורות אלו, טרם התקבלו מחברות המטרנות רשימות מעודכנות של המוצרים הכשרים לפסח. כדאי להתעדכן באתר 'כושרות' לקראת החג כדי לקבל רשימה מעודכנת.

דגים
כמעט כל הדגים צריכים הכשר לפסח. מרבית הדגים עוברים תהליך עיבוד במהלכו הם מקבלים תוספת מים או "ציפוי קרח". כדי להחדיר את המים פנימה, נעזרים בחומרים הנקראים פוספטים, שלעיתים מיוצרים מחמץ. לעיתים מוסיפים לדג ויטמיןc שעשוי בד"כ מעמילן ועלול להיות מחמץ.

דג טרי המוצא חי מבריכה ונקנה ללא תוספות אינו צריך כשרות לפסח. גם כאן יש לוודא שכלי הניקוי לחיתוך ולהסרת הקשקשת יהיו כשרים לפסח (בהתאם לתעודה במקום).

ירקות עלים
בפסח כולנו משתמשים בירקות עלים בכלל, ובחסה בפרט. הבדיקה המדוקדקת של עלי החסה לאור השמש לגילוי חרקים נחסכת מאיתנו כשאנו קונים ירקות תוצרת "גוש קטיף" הנקיה מחרקים (מה גם שעל העלים הלא מפוקחים אין כלל פיקוח על שימוש בחומרי הדברה). גם כאן, חייבים להשרות את העלים במי סבון ולשטוף היטב במים, לפי ההנחיות הכתובות על השקית. כדאי לדעת שלפי הנחיות הרבנות הראשית מותר לשווק ראש חסה שיש בו עד חמישה חרקים ולכתוב עליו שהוא נקי מחרקים, בתנאי שעל השקית תודפס אזהרה והדרכה על השריה ושטיפה לפני השימוש.

במהלך השנה שעברה (תשע"ב) ערכנו במעבדה של 'כושרות' בדיקות נרחבות של עשרות חברות המשווקות "ירק גוש קטיף". הופתענו לגלות שבתוצרת העלים המשווקת אכן יש חרקים, ובכמה חברות, גם לא מעט. ברוב המקרים היו אלו מיני חרקים היורדים בשרייה ובשטיפה (אף שהיו מקרים שנתגלו גם חרקים ששום שטיפה לא תצליח להסירם מהירק). מאחר ומדובר בדרך כלל בכמות לא גדולה, סביר להניח שכאשר מבצעים את השטיפה בצורה נכונה הירק באמת ייצא נקי. לכן יש לחזור ולהדגיש שהשרייה והשטיפה תחת זרם מים הן חובה של ממש ואין לוותר עליהן בשום אופן.

מה אפשר לשמור ומה צריך לזרוק?
מקובל לומר שכל מוצר שכתוב עליו "ללא גלוטן" אינו מכיל חמץ. חשוב לדעת שהנחה זו אינה תמיד נכונה! גלוטן הוא סוג של חלבון הנמצא בחיטה או בדגנים אחרים. באופן תעשייתי אפשר "לנקות" את המוצר מחלבון זה, אך המוצר נשאר חמץ גמור מבחינת הגדרתו ההלכתית.

גם העמילן המופיע לעיתים ברשימת רכיבי המוצר יכול להיות שהופק מדגנים (אלא אם ידוע שהוא הופק מקטניות כמו תירס או משורשים כמו תפוח אדמה).

בודאי שאין להשתמש בפסח במוצרים מסופקים אלו ללא הכשר, ויש לסוגרם ולמוכרם לגוי.

ולסיום, אי אפשר בכל זאת, שלא להזכיר את ההכנות והנקיונות לקראת החג. אמנם לכל אשה חשוב מאוד שהבית יהיה במצב מושלם לקראת החג, אך כמו תמיד, כדאי לקבל פרופורציות נכונות ולהפעיל שיקול דעת נכון כיצד לכלכל את הזמן, הכוחות והמשאבים (מאמר הדרכה בנושא אפשר למצוא באתר 'כושרות').

נחתום ונאחל לכולן ולכל בית ישראל חג שמח! ובוודאי עם כל מסירות הנפש של נשות ישראל להתכונן בהידור, אי"ה הוא בודאי יהיה גם כשר.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה